امر قدسی در ریگ ودا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده زینب کوچی
- استاد راهنما سجاد دهقان زاده سعید گراوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
امر مقدس در متون مقدسه هندوان به¬عنوان اسناد مهم دینی و تاریخی، نمودهای برجسته و متنوعی دارد. ریگ¬ودا یکی از متون شروتی است که در آن تجلیات امر قدسی ایزدان و غیرایزدان ذکر شده است. به نظر می¬رسد منشأ قداست¬بخشی به امور در ریگ¬ودا، هیبت و حس خشیّت است که خود در اثر مواجهه مستقیم با پدیده¬های طبیعی شگرف و تامّل درباره آنها و به حکم سودمندی یا زیان¬بخشی است. خدایان مورد خطاب سرودهای ریگ¬ودا، صور فردیت¬یافته امر قدسی¬اند و هر یک تصویر و توصیف جداگانه و اشکال متفاوتی از پدیده طبیعی را در ذهن فرزان? ودایی (ریشی) به وجود می¬آورند. این خدایان با آنکه هریک خویشکاری و هویتی متفاوت از دیگری دارد؛ اما در بسیاری از موارد مکمّل همدیگرند. بر اساس این پژوهش که با استفاده از شیوه تحلیلی با استناد به منابع کتابخانه¬ای فراهم آمده، مجلای قداست در ریگ¬ودا هم شامل خدایان عناصر طبیعت همچون باد (وایو) و آتش (آگنی) است و هم شامل خدایان انتزاعی و مجرد مثل ویشوکرمن و پرجاپتی. در سرودهای ریگ¬ودا، انواع ایزدان و ایزدبانوان، خدایان دوتایی، خدایان گروهی، موضوعات حیوانی و غیرحیوانی و نیز فرزانگان و قهرمانان اساطیری به عنوان تجلیّات قداست ستوده ¬شده¬اند؛ همچنین در این متن، دیوان که قداست اهریمنی را شکل می¬دهند و دشمنان هم خدایان به ویژه ایندرا و انسان¬ها هستند، از تجلیّات امر مقدس¬اند. این خدایان هر اندازه پویاتر و فعّال¬تر باشند، بر قداست¬شان افزوده می¬شود و متعاقب آن، سرودهای بیشتری را به¬خود اختصاص می¬دهند. در مقابل، خدایانی که دور از مردم و بی¬اعتنا به معیشت روزانه و در نهایت، دست نیافتنی هستند، به تدریج قداست از آنها سترده می¬شود و جای خود را به خدایی دیگری می¬دهند. بعلاوه خدایان به عنوان نمودهای قداست، دارای تصاویر انسان¬شکل¬انگارانه، دارای تعاملات خویشاوندی، خویشکاری¬های ویژه، وجه قداست و برخوردار از اسطوره¬شناسی مخصوص به خود هستند. در ریگ¬ودا سیر خطی و تکاملی از مفهوم و تجلیات امر قدسی نیز وجود دارد و روند تکاملی آن از ظاهر به باطن، از امور عینی به ذهنی و از کثرت به وحدت می¬باشد؛ چنانکه با مقایسه سرودهای متقدم و متأخر ودا می¬توان این نکته را دریافت.
منابع مشابه
بررسی مفهوم دیالوگ فلسفی در ریگ ودا و اوستا
بررسی ویژگیهای دیالوگ در ریگ ودا و اوستا نشان دهندهی گونهای از دیالوگ به نام دیالوگ فلسفی است که مترادف عدم خشونت است. محقق معتقد است ریشهی اولیهی شکلگیری دیالوگ دراماتیک بر پایهی دیالوگ فلسفی است، یعنی نوعی سیالیت و جریان معنا بین دو سوی رابطه وجود دارد که از رهگذر این ارتباط، فهم و درکی نو پدیدار میشود. این دو سویه بودن ارتباط و بیان دیدگاهها باعث سهیم شدن در تولید اطلاعات میشود که...
متن کاملساختار امر قدسی در یسنه
در این نوشتار ساختار رمزگذاری امر مقدس در یسنهها مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم همریشة آن در منابع ودایی بررسی شده است. آنگاه به چگونگی آرایش و سازماندهی گرانیگاههای معناییِ نشانگرِ امر قدسی اشاره شده و نظامی پنجگانی پیشنهاد شده که از سویی با نیروهای تشکیل دهندة روان و روح انسان و از سوی دیگر با عناصر گیتیانة تشکیل دهندة گیتی پیوند برقرار میکنند و به این ترتیب گیتی و مینو و عالم اکبر و عال...
متن کاملساختار امر قدسی در یسنه
در این نوشتار ساختار رمزگذاری امر مقدس در یسنه ها مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم هم ریشة آن در منابع ودایی بررسی شده است. آن گاه به چگونگی آرایش و سازماندهی گرانی گاه های معناییِ نشانگرِ امر قدسی اشاره شده و نظامی پنج گانی پیشنهاد شده که از سویی با نیروهای تشکیل دهندة روان و روح انسان و از سوی دیگر با عناصر گیتیانة تشکیل دهندة گیتی پیوند برقرار می کنند و به این ترتیب گیتی و مینو و عالم اکبر و عال...
متن کاملبررسی انسان شناختی نظام طبقاتی آریا ورنا و داسا ورنا در کتاب دینی ریگ ودا
هدف از این مقاله بررسی انسان شناختی آریا ورنا و داسا ورنا به معنای نظام طبقاتی کاست در جامعه هند است. مطالعه حاضر با استفاده از روش اسنادی انجام شده است. نتایج نشان « ریگ ودا » از نگاه کتاب دینی می دهد اگرچه آریایی هایی که به هند مهاجرت کردند مردمانی صحرانشین بودند، ولی تصور اینکه بین آنها هیچ گونه طبقه اجتماعی وجود نداشت مشکل به نظر می رسد، چون سرودهای ریگ ودا به طور مشخص و مختصر به سه طبقه مخ...
متن کاملنظام طبقاتی در ریگ ودا و اوستا، دکتر سیدمحسن سعیدی مدنی
هدف این مقاله بررسی نظام طبقاتی کاست، در ریگ ودا و اوستا در دو جامعه باستانی هند و ایران میباشد. تصور این که بین آریاییهای مهاجر هیچ و نه نظام طبقاتی وجود نداشته است، مشکل به نظر میرسد؛چون سرودهای ریگ ودا و سرودههای اوستا به سه طبقه مجزا اشاره دارند. این طبقات در ریگ ودا به نامهای برهمن (روحانیان)، راجانیه (پادشاهان و اشراف)، وایزیه «وایسیاها» (کشاورزان، صنعتگران) بیان شدهاند. همچنین این ...
متن کاملنسبت امر قدسی و امر تاریخی در سیرهنگاری دوره معاصر؛ مطالعهای در سیرهنگاری عباس زریاب خویی
دهههای1330 تا1360ش، از دورههای عطف سیرهنگاری و بازخوانی زندگانی رسول الله9 در جامعه ایران شیعی است. تحقیقات علمی در دوره ماصر دین را امری فوق طبیعی نمیدانست به همین رو سیرهنگاریهای سنتی به جهت آمیخته بودن با خرافات و آراء کلامی، پاسخگوی نیازهای آن دوره نبود. بر همین اساس سیرههای متعددی در این دوره نوشته شد که مهمترین رویکرد آنها «دنیوی» ساختن دین و ظهور دین اسلام بود. در این میان، زریاب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023